גידל 4 שתילי קנאביס – נענש בעבודות לתועלת הציבור

בן 29 נתפס עם 1.63 קילוגרם שתילי קנאביס ו-205 גרם קנאביס, והורשע בהחזקה וגידול שלא לצריכה עצמית. למרות העבירות החמורות על פי ספר החוקים, השופטת החליטה להקל עמו בזכות שיתוף הפעולה שלו עם ההליך השיקומי.

מאת: עו”ד ראובן מלאך, פסק דין

השופטת רות שפילברג כהן מבית משפט השלום בקריית שמונה גזרה לאחרונה עונש קל יחסית על צעיר בן 29 שהורשע בגידול והחזקה של קנאביס שלא לצריכה עצמית.

הנאשם נשלח לבצע 150 שעות שירות לתועלת הציבור ובנוסף נגזרו עליו 4 חודשי מאסר על תנאי וקנס. השופטת התחשבה בהתגייסותו של הצעיר לטיפול וברצונו להשתקם, כמו גם בהיעדר הרשעות קודמות ובנטילת אחריות על מעשיו.

לפני כשנתיים נתפסו במהלך חיפוש בביתו בכפר יובל 4 שתילי קנאביס במשקל של 1.63 קילוגרם ו-205 גרם קנאביס. בעקבות זאת הוגש נגדו כתב אישום על עבירות גידול סמים מסוכנים והחזקת סמים מסוכנים שלא לצריכה עצמית. בינואר 2017 הוא הודה והורשע בעבירות שיוחסו לו בכתב האישום.

בתסקיר שירות המבחן שהוגש בעניינו לצורך מתן גזר הדין נכתב שהנאשם הגיע לפגישות ונמצא נקי מסמים. כמו כן נמסר שהוא שיתף פעולה והביע בושה לגבי מעורבותו בפלילים. שירות המבחן המליץ על ביטול הרשעתו, בהיותו נעדר הרשעות קודמות וכדי למנוע פגיעה בעתידו התעסוקתי.

במסגרת הטיעונים לעונש עורכי הדין מטעם המדינה הסכימו להתחשב בנאשם במידה מסוימת, משום שהחל בהליך טיפולי, אולם התנגדו לביטול ההרשעה, וביקשו בכל זאת להטיל עליו מאסר בפועל בדרך של עבודות שירות, מאסר על תנאי וצו מבחן.

הנאשם, מנגד, ביקש לקבל את המלצת שירות המבחן ולבטל את הרשעתו מאחר שהיא עלולה לפגוע בטיפול בו הוא נמצא ובעתידו התעסוקתי. אם בית המשפט לא ייענה לבקשתו לביטול ההרשעה ביקש הנאשם לגזור עליו עונש קל שנע בין מאסר על תנאי לבין עבודות שירות.

השופטת שפילברג כהן בחנה את הכללים המופיעים בפסיקה באשר לביטול הרשעה והחליטה שהמקרה הזה אינו מצדיק היענות לבקשת הנאשם. הסיבה לכך היא שעבירות הסמים שביצע הנאשם הן לשיטתה חמורות ביותר והוא אף לא הוכיח שייגרם לו נזק קונקרטי עקב ההרשעה.

עם זאת, השופטת כן החליטה להקל על הנאשם. חלק ניכר מגזר הדין הוקדש לסקירה של מקרים שנדונו בעבר והעידו כי מתחם הענישה הראוי בעבירות דומות לאלה בהן הורשע הצעיר נע בין שנת מאסר בפועל לבין עבודות שירות.

אולם השופטת החליטה להתחשב בכך שהנאשם נעדר הרשעות קודמות, התגייס לטיפול, קיבל אחריות על מעשיו והביע חרטה, ועל כן החליטה שלא לפסוק לו עונש של עבודות שירות – שנחשב לעונש מאסר בפועל ומתבצע בשעות העבודה הרגילות, ללא גמישות.

במקום זאת, השופטת גזרה עליו 150 שעות שירות לתועלת הציבור – עונש שבדרך כלל נפסק בעת ביטול הרשעה, ובשונה מעבודות שירות, מאפשר לנאשם להמשיך בשגרת חייו כיוון שהוא יכול לתאם את המועדים עם שירות המבחן. בנוסף נגזרו על הנאשם 4 חודשי מאסר על תנאי, קנס של 2,000 שקל ו-4 חודשי פסילת רישיון על תנאי.

הכותב, עו”ד ראובן מלאך, לא ייצג בתיק.

המשך קריאה
Back to top button
x
Close

אופס!

אנא בטלו את חוסם הפרסומות כדי לצפות בתוכן באתר